USA tlačia na Rusko, aby prestalo byť lakomé a zdieľalo arktické vody so svetom
15 | 10 | 2019 I Imrich Kovačič

Spojené štáty majú v úmysle zbaviť Rusko suverénneho práva na severnú morskú cestu (North Sea Road), ktorá je hlavnou tepnou Arktídy a prechádza arktickými vodami vo výhradnej hospodárskej zóne Ruska. Podľa správ z médií sa Washington domnieva, že NSR by mal byť otvorený celému svetovému spoločenstvu a nielen Rusku.


„Súčasná politická elita USA„ náhle “zabudla na článok 234 Dohovoru OSN o morskom práve, ktorý Rusku zaručuje právo na Severné more (pretože je vo vnútrozemských vodách tejto krajiny, pozn. red.) a ktorý tiež uznáva právo Kanady na prechod severozápadne od tejto námornej cesty, “ napísal novinár časopisu Pecat Zoran Miloševič.


Dodal, že „Američania začali túto skutočnosť prezentovať ako ruskú "okupáciu“ územia (morí), ktoré nepatria tejto krajine. Ich stratégiou je „zabezpečiť bezplatnú plavbu v týchto (podľa USA "sporných") morských oblastiach“.

Mapa severnej cesty cez Arktídu a južnej trasy cez Suezský prieplav


Americký prezident Donald Trump prednedávnom vyhlásil, že Washington chce odkúpiť od Dánska územie Grónska. Podľa hovorcu amerického námorníctva Richarda Spencera „súčasnou úlohou amerického námorníctva je zvýšiť svoju prítomnosť a moc v Arktíde, s cieľom otvoriť nové strategické vojenské prístavy v oblasti Beringovho mora a rozšíriť svoju vojenskú prítomnosť na Aljaške.“

V máji Washington "objasnil" Kanade, že „by mala zabudnúť na svoje suverénne právo v severozápadnom arktickom koridore“. Požiadala tiež Čínu, aby uzavrela svoje výskumné stanice pre Arktídu v Nórsku a na Islande a zastavila investície do infraštruktúry NSR.

Podľa komentára Miloševiča je „cesta cez Severné more pre Spojené štáty dôležitá ako prostriedok nátlaku na Rusko, pretože nejde iba o medzinárodný logistický koridor, ale aj o vnútornú dopravnú tepnu obrovského Ruska“.

Očakáva sa, že severná námorná cesta, ktorá sa tiahne po celej dĺžke ruských arktických a ďalekých východných regiónov, sa stane hlavnou obchodnou cestou pre tovar prepravovaný medzi Európou a Áziou.

Ruský prezident Vladimir Putin uviedol, že trasa sa stane „kľúčom k rozvoju ruských arktických oblastí Ďalekého východu.“ Podľa Putina je cieľom urobiť z neho „skutočne globálnu, konkurencieschopnú dopravnú tepnu“ a výrazne zvýšiť prepravu nákladu v objeme približne 80 miliónov ton ročne. Lode budú prepravovať hlavne skvapalnený zemný plyn (LNG), ropu a uhlie.

Rusko nenávidia, lebo nepočúva príkazy (Vladimír Maľšev)
Komentár Vladimíra Maľševa (Fond strategickej kultúry) Čítať ďalej
15 | 10 | 2019 | Preklad: Redakcia HD


Arktická trasa z juhovýchodnej Ázie do Európy skracuje čas prepravy na polovicu v porovnaní s tradičnými trasami cez kanály Suez a Panama. V sovietskych časoch sa trasa cez Arktídu používala hlavne na dodávku tovaru do izolovaných osád na ďalekom východe a severe Ruska.

V roku 1991 bola severná námorná cesta otvorená medzinárodnej lodnej doprave, hoci v oficiálnych ruských dokumentoch bola definovaná ako „historicky zavedená vnútroštátna dopravná komunikácia“.

Minulý rok Putin uviedol, že lode pod ruskou vlajkou môžu získať výlučné práva na prepravu ropy a plynu pozdĺž trasy, ktoré sú súčasťou navrhovaných opatrení na podporu lodiarskeho priemyslu.

Maďarsko preniká hlbšie do Zakarpatska (Sergej Pavlenko)
Komentár Sergeja Pavlenka (Fond strategickej kultúry) Čítať ďalej
14 | 10 | 2019 | Preklad: Redakcia HD