Vedci objavili nový materiál, ktorý absorbuje až 99,995% svetla
14 | 09 | 2019 I Marek Molnár

Vedci objavili najčiernejší materiál, aký kedy existoval. Tento materiál absorbuje až neuveriteľných 99,995% svetla, na titulke ho môžte vidieť s porovnaním s prírodným žltým diamantom.

Ultra čierny materiál je vyrobený z vertikálne zarovnaných mikroskopických uhlíkových reťazcov nazývaných uhlíkové nanorúrky (CNT). Vedci dokonca neprišli na to, prečo je tento materiál tak tmavý, ale sú z neho nadšení, a to aj z potenciálu, ktorý môže ďalej odhaliť.

Doteraz bol najčiernejším známym materiálom Vantablack, ktorý absorbuje 99,96% svetla, čo znamená, že nový nemenovaný materiál „odráža až 10-krát menej svetla ako všetky ostatné "superčierne" materiály vrátane Vantablacku,“ vysvetľuje Massachusetts Institute of Technology (MIT) .

Tento temný materiál sa poradilo objaviť, keď inžinieri z MIT hľadali spôsoby, ako pestovať CNT na elektricky vodivých materiáloch. Všimli si, zafarbenia do čiernej CNT, keď rástli na hliníkovej fólii, a rozhodli sa zmerať jej „optickú odrazivosť“, pričom čoskoro zistili, že materiál nasiaklo takmer všetko svetlo, ktoré naň smerovalo.

Úžasný nový materiál by sa mohol použiť v ďalekohľadoch a kamerách na odstránenie oslnenia a letecká komunita už prejavila záujem. Astrofyzik Nobelovej ceny laureát John Mather uvažuje o jeho použití na vytvorenie mohutného čierneho tieňa na ochranu vesmírneho teleskopu.

Temná hmota sa v súčasnosti nachádza na výstave umenia v New Yorku. Rezidencia umelcov MIT Diemut Strebe spolupracovala s vedcami na premenu prírodného žltého diamantu, ktorý obsahoval 16,78 karátu s cenou 2 milióny dolárov, do tohto čierneho materiálu. Výsledkom bol kameň, ktorý sa stal úplne čiernym.

Útok dronov spôsobil obrovskú explóziu ropných zariadení v Saudskej Arábií (VIDEO)