Vďaka Trumpovi si opäť priplatia aj Slováci! Dôvodom je čínska oceľ
09 | 06 | 2019 I Roman Suchý

Tisícky ázijských lodí majú namierené do európskych prístavov po tom, čo Spojené štáty uvalilo prehnane vysoké clá a obmedzili dovoz lacnej ocele a hliníka, informuje Pravda.sk.


Za minulý rok sa dovoz ocele do Európskej únie sa zvýšil o 30 miliónov ton a 12% medziročný rast sa postaral o ukončenie stovky pracovných miest v Európe. Dopad to malo aj na U. S. Steel Košice, ktorý zamestnáva zhruba 10 tisíc ľudí.

Situácia je neúnosná, Európska asociácia oceliarov vrátane košických oceliarov sa obrátila na Európsku úniu.

„Žiadame urgentné kroky zo strany EÚ, ktoré pomôžu nášmu priemyslu prekonať extrémne zhoršenie situácie aj výhľadu na trhu s oceľou v Európe. Vo viacerých členských krajinách EÚ to už viedlo k výraznej redukcii výroby a dokonca aj zatváraniu prevádzok. Priamo ohrozené sú tisícky pracovných miest,“ napísal v otvorenom liste šéf U. S. Steel Košice James Bruno. K listu sa svojim podpisom pridalo 45 riaditeľov európskych oceliarskych firiem.

Za dôvodom krízy stoja príliš veľké výrobné kapacity hlavne ázijských výrobcov ocele, ktorí svoje produkty nedokážu spotrebovať doma a následne ich vyvážajú do zahraničia. Za nižšou cenou čínskej ocele stoja ekologicky menej prísne predpisy, štátom dotované ceny energií a priama finančná podpora zo strany miestnej vlády. Trump v apríli minulého roka uvalil 25-percentné clá na všetku dovážanú oceľ a 10-percentné clá na hliník. Od leta minulého roka sa rovnaké obchodné bariéry vzťahujú aj na európsku oceľ.

Kľúčom k lepšiemu životnému prostrediu je zníženie výroby plastov a hliníka
Primárna výroba hliníka má značne negatívne vplyvy na životné prostredie, väčšinou sa ho však darí recyklovať. Problém s plastovým odpadom zas možno vyriešia baktérie, ktoré sa ním budú živiť. Napriek tomu František Simančík z Ústavu materiálov a... Čítať ďalej
09 | 06 | 2019 | TASR


„Globálna nadkapacita je základným faktorom súčasnej krízy, ale priama príčina spočíva v nesmiernom prívale vývozu zacieleného na trhy Európskej únie. Dovoz vzrástol v roku 2018 o 12 percent, takmer na 30 miliónov ton po tom, čo došlo k uvaleniu dovozných taríf v USA,“ uviedol Axel Eggert, generálny riaditeľ Európskej asociácie oceliarov.

Podľa neho je situácia taká vážna, že v predchádzajúcich týždňoch v niektorých štátoch Európskej únie už prišlo k zatváraniu oceliarskych fabrík. „Počet priamo ohrozených pracovných miest už presiahol číslo 10-tisíc. Berúc do úvahy násobiaci účinok v oceliarskom sektore EÚ, by strata nepriamych pracovných miest v dodávateľskom reťazci mohla dosiahnuť číslo 100-tisíc,“ priblížil Eggert.

Podľa predstáv európskych oceliarov zastaví prílev lacnej ocele len okamžité zvýšenie ciel. Šéfovia fabrík tiež žiadajú zvolať mimoriadne rokovanie na najvyššej úrovni, ktorého cieľom bude nájsť riešenie na dlhodobé udržanie oceliarskej výroby v Európskej únii.

„Ekonomická výkonnosť Európy sa spomaľuje a súčasne rastú ceny nerastných surovín aj energií. Od začiatku roku 2018 sa 5-násobne zvýšili ceny povoleniek za CO2 emisie, ktoré platia všetci európski výrobcovia, nie však naši konkurenti dovážajúci oceľ na európsky trh z krajín mimo EÚ,“ uvádza sa v otvorenom liste európskych oceliarov.

U. S. Steel Košice mal v minulom roku obrat 2,8 miliardy eur a zisk 127 miliónov eur. Z hľadiska ziskovosti bol oveľa lepší rok 2017, keď fabrika síce dosiahla obrat 2,6 miliardy eur, ale zisk bol až 450 miliónov eur. V strate bola fabrika naposledy v roku 2013, keď bol hospodársky výsledok mínus 370 miliónov eur a v tom čase sa špekulovalo o možnom predaji oceliarní Ukrajincom alebo Číňanom. Špekulácie o predaji ukončila až podpora slovenskej vlády pri výrobe elektrickej energie a čerpaní eurofondov.