Francúzski producenti prekvapili, vymysleli zaujímavú ochranu pred podvodmi so šampanským
08 | 06 | 2019 I TASR

Moderné informačné technológie už našli svoje uplatnenie aj pri výrobe francúzskeho šampanského. Producenti tohto nápoja majú totiž vďaka nim k dispozícii nástroje na lepšiu ochranu pred podvodmi a falšovaním. A zároveň získali nový kanál na interakciu so svojimi zákazníkmi.


Pomocou kombinácie unikátnych QR kódov a rádiofrekvenčných identifikačných (RFID) čipov integrovaných do štítku alebo fólie okolo hrdla je možné každú fľašku s bublinkami sledovať. A efektívnejšie tak bojovať proti falšovaniu luxusného výrobku.

"V roku 2016 sme ešte nevytlačili žiadne takéto štítky, no v tomto roku 2019 ich budeme mať až jeden milión," povedal Arnold Deregnaucourt, riaditeľ spoločnosti Billet, ktorá sa už viac ako jedno storočie špecializuje na tlač etikiet na fľaše šampanského.

Laurent Berns, zakladateľ start-upu TraceAWine, ktorý získala firma Billet, povedal, že QR kódy viac vyhovujú menším výrobcom šampanského. Väčšie firmy s výrobnými linkami, ktoré vyprodukujú vyše 12.000 fliaš za hodinu, pridávajú aj RFID čipy, aby urýchlili proces skenovania fliaš vnútri škatúľ.

S QR kódom a RFID čipom na každej fľaši je možné sledovať jej cestu od výrobcu ku konečnému spotrebiteľovi.

"Môžeme odhaliť anomálie, ako napríklad fľašu, ktorá bola naskenovaná v Británii, ale potom skončila v Rusku," povedal Berns a dodal: "Náš systém upozorní klienta."

ŠKANDÁL: Konferencia Globsec stála 900 000 eur. Viac ako 76% zaplatia daňoví poplatníci
Výdavky za trojdňovú konferenciu GLOBSEC presiahli sumu 900 000 eur. Vyše 76% zo spomínanej sumy zaplatí štát cez dotácie od jednotlivých rezortov. Čítať ďalej
08 | 06 | 2019 | Peter Králik


Producenti šampanského, rovnako ako iní výrobcovia luxusného tovaru, sa nezaujímajú len o falšovanie, ale aj o kontrolu dodávateľských reťazcov a možný predaj svojich produktov na tzv. paralelných alebo sivých trhoch.

Vie o tom svoje aj majiteľ menšieho vinárstva Pierre Peters a producent šampanského v srdci regiónu Cote de Blancs: "Naše šampanské predávame importérom, reštauráciám a vinotékam," povedal Rodolphe Peters z firmy založenej v roku 1854. "My nepredávame jednotlivcom, okrem niekoľkých dlhoročných klientov, ale niekoľko z nich profitovalo z predaja fliaš dvakrát alebo trikrát drahšie."

Nové unikátne prvky mu pomohli vystopovať tých, ktorí predávali svoje fľaše v Spojených štátoch a vyvíjali tlak na ceny. SGV, obchodné združenie pestovateľov a vinárov v regióne Champagne, chce ísť ešte ďalej.

Po šiestich rokoch výskumu a vývoja začalo v roku 2017 ponúkať kapsulu integrujúcu QR kód, ktorý fľašu nielen sleduje, ale slúži aj ako záruka pravosti šampanského vo vnútri.

Kapsulou vinári nazvali ochranný obal alebo povlak na vrchu fľaše. Zatiaľ čo ostatní výrobcovia vína a alkoholu používali QR kódy a RFID čipy, SVG verí, že producenti šampanského budú prví, kto použije kapsule.

"Rozhodli sme sa, že kódy sa budú ukladať skôr na kapsule ako na štítky alebo fľašu, pretože kapsule sa pri otváraní fľaše zničia a nemožno ich opätovne použiť," uviedla Catherine Chamourinová, vedúca projektov v SGV.

Pellegrini chce "ponúknuť infraštruktúru, ktorá je na úrovni". Čo tým myslel?
Premiér Peter Pellegrini považuje za uznanie pre Slovensko to, že v priebehu mesiaca mohol rokovať aj s prezidentom USA Donaldom Trumpom, aj s predstaviteľmi Ruskej federácie. Povedal to v sobotnej diskusnej relácii RTVS Sobotné dialógy. Zdôraznil,... Čítať ďalej
08 | 06 | 2019 | TASR


Eric Lamaille, ktorý vedie projekt kapsúl v SGV, povedal, že vinári sú nadšení z kapsúl s integrovanými QR kódmi a niekoľko miliónov už bolo predaných. Nazval to "skutočnou revolúciou".

Revolúciu nepredstavuje len sledovanie fliaš, ale aj spájanie sa výrobcov a spotrebiteľov. Keď zákazník naskenuje QR kód na svojom smartfóne, môže sa dozvedieť viac o producentovi. Napríklad o histórii vinárstva a fľaše, o zložení šampanského, parcelách, na ktorých bolo vypestované hrozno, ako dlho bolo šampanské v pivnici, rady pre servírovanie a tipy na spárovanie s jedlom. Dokonca aj rady, akú hudbu počúvať.

Pre luxusné značky, ktoré sa snažia zvýšiť svoj odbyt, je toto aj spôsob, ako priláka klientov na svoje webové stránky, čo je dôležité pre ich marketingové stratégie.