„Kultúrna schizofrénia“: Médiá prešli od faktov k emóciám, ktorými nás teraz štvú proti sebe
16 | 05 | 2019 I Imrich Kovačič

Spravodajské médiá v USA prešli v posledných desaťročiach od informovanosti na základe faktov k obhajobe diania, založenej na emóciách. Podľa oceňovaného novinára Chrisa Hedgesa, médiá týmto zasiali trvalý nesúhlas s čímkoľvek, priamo do amerických domácností.


Štúdia, vydaná americkým think-tankom RAND na začiatku tohto týždňa tvrdí, že v rokoch 1987 až 2017 sa obsah spravodajstva výrazne odklonil od informačne hodnotného pokrytia udalostí. Súčasné správy sú podľa nich "viac subjektívne a opierajú sa prevažne o emocionálnu argumentáciu, obhajujúcu dianie."


Odklon od spravodajských štandardov je najviac viditeľný v hlavných správach káblových televízií a v online žurnalistike. Citeľné je to však už aj v tlači. Tento neútešný stav prispieva k tomu, čo správa RAND nazýva „úpadkom pravdy“. Ten je opísaný ako odklon od faktov a analýz vo verejnej diskusii, a nahradený je plytkou emotívnou obhajobou vybraných názorov.


"Káblové spravodajské siete ako napríklad CNN, MSNBC alebo Fox, úplne rezignovali na svoju žurnalistiku," hovorí Hedges na margo správy RAND. „Žurnalistiku nahradili reality show priamo v spravodajských programoch, ktoré sa začali sústreďovať hlavne okolo tweetovania Donalda Trumpa na tému Russiagate. Žurnalistika úplne zmizla.“ Hedges však tvrdí, že zhoršenie amerického mediálneho prostredia je „omnoho horšie“, ako dokázala správa RAND uviesť. Staré médiá sú definitívne preč a nová komerčná štruktúra médií dokázala úpne vypudiť žurnalistiku takmer v celej krajine, pretože tá už nie je v tejto novej štruktúre udržateľná. Vidíme to aj pri páde objemov klasickej reklamy v novinách, ktorá niekedy predstavovala až 40 % ich príjmov. Takýto stav už jednoducho nie je ekonomicky udržateľný,“ zdôraznil Hedges.


Tento vývoj viedol k zániku niekoľkých miestnych novín a veľkých vydavateľstiev, ako bolo aj niekdajšie Philadelphia Enquirer. Medzitým sa rozmohli internetové médiá, ktoré vytvorili „voľný priestor pre všetkých, kde sa ľudia zoskupujú do konkrétnych klanov s vlastným systémom viery, alebo konšpiračnými teóriami, ktoré všetci členovia tej ktorej komunity prijali či nejako podporili.“


Teraz je takmer nemožné rozoznať čo sú fakty a čo sú názory a ľudia jednoducho veria tomu, čomu chcú veriť, vysvetľuje Hedges. "Strávili sme posledné roky sledovaním spravodajstva CNN a MSNBC, ktoré šírili teóriu sprisahania, že Trump bol agentom Kremľa. Dnes je jasné, že to bola iba konšpirácia, ktorá však neuveriteľne priťahovala divákov. Keď už nie je žurnalistika založená na faktoch, je pre verejnosť úplne nemožné rozoznať čo je pravdivé a čo je nepravdivé."


„Vytvára to kultúrnu schizofréniu,“ povedal Hedges a poznamenal, že presne toto sa dalo pozorovať počas konfliktu v Juhoslávii, v 90-tych rokoch, keď médiá šírili algoritmus nenávisti medzi etnickými skupinami. Podobné veci sa práve teraz dejú aj v USA. „Pravicové médiá démonizujú Bernieho Sandersa a Baracka Obamu a porovnávajú ich s Hitlerom, zatiaľ čo ľavicové média označujú všetkých prívržencov Trumpa za rasistov a odsudzujú ich. To všetko vytvára spoločenskú fragmentáciu a nesúhlas," varuje Hedges, ”tieto schizmy môžu viesť až občianskym nepokojom a to je to, čo sa tu teraz deje."