ŠOK PO NARKÓZE: Koleno síce operované mal, ale to zdravé. Čo robiť v takom prípade?
02 | 05 | 2019 I Aneta Leitmanová

Dôchodca na svoju poslednú operáciu len tak nezabudne. V nemocnici v Nitre si totiž na operačke pomýlili ľavé koleno s pravým. Pacientovi (75) tak operovali tú nesprávnu nohu.. Teraz ho bolia obe a nevie tak poriadne chodiť.  


Keď sa zobudil z narkózy, zostal v šoku. Koleno síce operované mal, ale druhé, teda to zdravé. Momentálne rehabilituje a plánuje si dať operovať aj druhé koleno.  Informuje TV JOJ prostredníctvom portálu Noviny.sk

"Je nám úprimne ľúto vzniknutej situácie, pričom si uvedomujeme svoju zodpovednosť. Okamžite sme prijali opatrenia, aby sa rovnaká situácia nezopakovala. Zriadili sme komisiu pre prešetrenie prípadu, ktorej členom je hlavný odborník MZSR pre ortopédiu, aby bola zabezpečená objektivita a nezávislosť. Zároveň sme poskytli súčinnosť Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Na základe našich doterajších zistení namietame uvádzanie nepravdivých informácií, že sa pacientovi operovalo zdravé koleno. Vzhľadom k tomu, že vo veci prebiehajú uvedené šetrenia, k prípadu sa ďalej nevyjadrujeme," píše sa v stanovisku nemocnice.

"Mali mi operovať pravé koleno, kolenný kĺb. Pozerám po operácií, z ľavého kolena mi trčí hadička. Tak som personálu povedal, že mi operovali opačné koleno. Tak mi doktor povedal, že sa to u nich stalo prvý raz a že mi garantuje nadštandardnú starostlivosť,"opisuje pacient.

Dôchodca podal podnet na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a aj žalobu na súd. O prípade už predtým informovala Markíza.



Postup pri podaní podnetu na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou







Ak sa osoba domnieva, že jej nebola zdravotná starostlivosť poskytnutá správne, má právo požiadať úrad o vykonanie dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou.

Podnet na prešetrenie sa podáva na pobočke úradu (podľa miesta, kde bola zdravotná starostlivosť poskytnutá). Adresu príslušnej pobočky úradu nájdete v časti Kontakty - pracoviská úradu.

Na príslušnú pobočku úradu je potrebné poslať písomný podnet (podpísaný), v ktorom je uvedené meno a adresa podávateľa podnetu, názov zdravotníckeho zariadenia/meno lekára, jeho sídlo, obdobie poskytovania zdravotnej starostlivosti, opis problému.

Podávateľovi podnetu príde písomné oznámenie o začatí dohľadu. Úrad na základe podnetu vykoná dohľad u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti a zistí, či postupoval v súlade s právnymi predpismi, či pacientovi poskytol všetky diagnostické a terapeutické výkony. Pri vybavovaní podnetov sa úrad riadi zákonom č. 581/2004 Z. z. O výsledku dohľadu je podávateľ podnetu písomne informovaný.

Žiadna časovo stanovená lehota na podanie podnetu neexistuje, pričom úrad posudzuje v zmysle zákona poskytnutú zdravotnú starostlivosť a správnosť medicínskych postupov od 01.01.2005.

Zákon nestanovuje úradu lehotu na ukončenie dohľadov. Každý prípad je osobitý a náročný na posúdenie, preto aj trvanie dohľadov je rôzne. Úrad ku každému podnetu pristupuje individuálne a snaží sa ho objektívne prešetriť v čo najkratšom možnom čase.

Podnet občana - správnosť poskytnutej zdravotnej starostlivosti (formulár) nájdete v časti Formuláre, vzory tlačív alebo na Ústrednom portáli verejnej správy slovensko.sk.