KAUZA: Úsek D1 - tunel Višňové rieši medzinárodná komisia, diaľnica je tak v nedohľadne
31 | 01 | 2019 I Alex Adamecký

Spory medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala pomáha od pondelka 28. januára riešiť medzinárodná Komisia pre riešenie sporov. Informovala o tom hovorkyňa NDS Michaela Michalová.


Komisia podľa hovorkyne pomáha riešiť spory medzi objednávateľom, teda NDS, a zhotoviteľom, ktorým je združenie Salini Impregilo – Dúha. V pondelok (28. 1.) sa uskutočnilo prvé iniciačné stretnutie, na ktorom sa všetky zmluvné strany oboznámili s problematikou. "NDS v najbližších dňoch dodá komisii doklady a stanovisko k problematike, ktorú chce riešiť a považuje ju za zásadnú, dokumenty sa aktuálne prekladajú do anglického jazyka," priblížila Michalová.

Ako ďalej informovala, zhotoviteľ sa zaviazal do jedného mesiaca komisii predložiť prvý zásadný spor z jeho strany. "NDS ako zásadnú problematiku vníma zodpovednosť zhotoviteľa za projektovú dokumentáciu a jej prípadné zmeny a aktualizácie. Zhotoviteľ ako svoj zásadný spor vníma geologické podmienky v tuneli Višňové a ich predvídateľnosť, resp. nepredvídateľnosť," skonštatovala.

Komisiu podľa hovorkyne tvoria uznávaní profesionáli z Nemecka, USA a Veľkej Británie. Jedného člena pritom navrhla NDS, jedného zhotoviteľ a na jednom sa zhodli obe strany.

KAUZA: Mitríkovi kontrolóri dávajú zistenia o Jahnátkovom úrade sieťových regulácii polícii
01 | 02 | 2019 | Peter Králik, TASR


Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala má byť po dokončení dlhý takmer 14 kilometrov, s jeho výstavbou sa začalo v lete 2014. Súčasťou stavby je aj 7,5-kilometrový tunel Višňové, ktorý má byť po dokončení najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku.

 
Až príliš lacno vysúťažený úsek?

Tunel Višňové je ďalším z extrémne lacno vysúťažených úsekov, ktorého výstavba nenapreduje takým tempom, k akému sa zhotoviteľ zmluvne zaviazal. Prípadný krach výstavby oddiali dostavbu dlho očakávaného tunela Višňové o niekoľko rokov. Jeho vysúťažená cena pritom nedosahuje ani polovicu odhadovaných nákladov.

V prípade, ak súčasný zhotoviteľ nebude schopný úsek dostavať za dohodnutých podmienok, pričom sa so štátom nedohodne na zvýšení ceny, rezort dopravy bude musieť vypísať novú súťaž. Šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák upozorňuje na to, že takéto riešenie zdrží dostavbu celého úseku minimálne o jeden rok. Podľa pôvodných plánov mala byť diaľnica hotová na konci roka 2019. Pre aktuálne meškanie sa skloňuje termín dostavby v roku 2021. Ak štát vyhlási novú súťaž, termín dostavby bude zrejme až v roku 2022, písala Pravda na konci minulého roka.

 

V decembri 2018  navštívil výstavbu úseku aj  Pellegrini


Pohár trpezlivosti na stavbe tunela Višňové - Dubná Skala už podľa premiéra Petra Pellegriniho pretiekol, informovali vtedy všetky slovenské média.

"Ak sa zhotoviteľ nespamätá, v najbližších týždňoch začneme konať. A buď odíde dobrovoľne, alebo s ním rozviažeme zmluvy my, povedal premiér po mimoriadnom kontrolnom dni na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala 6. decembra 2018.

Tento deň vošiel stavbárom do pamäti aj preto, že predseda vlády SR sa na mimoriadnom kontrolnom dni zúčastnil aj s ministrom dopravy a výstavby Árpádom Érsekom bez ohlásenia.



"Prišli sme bez oficiálneho ohlásenia týždeň dopredu, pretože sme chceli vidieť
skutočný stav na stavbe. Mali sme možnosť z vrtuľníka vzhliadnuť aj väčší úsek cesty, ktorá má viesť k tunelu. Musím povedať, že počas rokovania som vyjadril veľkú nespokojnosť s priebehom celej stavby. Stavba je vo veľkom omeškaní. Už dnes vieme, že nebudú plnené míľniky, ktoré vyplývajú zo zmluvy," povedal vtedy Pellegrini.

"Je to stavba, na ktorú čaká pol Slovenska, ktoré denno-denne migruje a musí používať obchádzkové trasy. Len vďaka tomu, že dodávateľ , ktorý vyhral, nie je schopný stavbu odovzdať načas. Toto nemienime na Slovensku tolerovať. Slovenská republika je dobrý zákazník, vždy si za všetko vedela zaplatiť. Ale
očakávam, že sa rovnako dodávatelia budú aj slušne k Slovenskej republike správať. A ak sa k niečomu vo svojich zmluvách zaviažu, tak to majú aj plniť. A keď nie, tak sa s nimi budeme musieť rozlúčiť. Buď po dobrom, alebo po zlom," zdôraznil 6. decembra 2018 premiér.

Po mesiaci tvrdých slov od Pellegriniho sa tak vodiči na Slovensku dozvedeli, že v akom nedohľadne je celá diaľnica do Košíc, rozhodne napokon medzinárodná komisia od zeleného stolu.