Americké regulačné orgány vyšetrujú výrobné chyby Boeingu 787
09 | 09 | 2020 I Mário Martinka

Dodávky prúdových lietadiel sa oneskoria, pretože výrobca vykonáva ďalšie kontroly


Americké letecké regulačné úrady vyšetrujú výrobné chyby Boeingov 787 Dreamliner, ktoré už viedli k uzemneniu prúdových lietadiel, píše rt.com. Spoločnosť so sídlom v Chicagu uviedla, že identifikovala dva problémy vo výrobnom procese lietadla, ktoré by pri vzájomnej kombinácii za extrémnych podmienok mohli spôsobiť deformáciu alebo zlyhanie častí lietadla.

Boeing uviedol, že po odhalení toho, že osem lietadiel, ktoré už boli v prevádzke, mali tieto chyby, „okamžite kontaktoval letecké spoločnosti... aby ich informovali o situácii. Lietadlá boli dočasne vyradené z prevádzky, kým ich nebude možné opraviť “.

Dodávky modelu 787 sa v nasledujúcich mesiacoch oneskoria, pretože spoločnosť Boeing vykonáva ďalšie kontroly, aby sa ubezpečila, že lietadlá v sebe nemajú ďalšie skryté chyby. Spoločnosť Boeing ani Federálny úrad pre letectvo USA nezverejnili podrobnosti o tom, koľko prúdových lietadiel môže byť ovplyvnených. Letecké spoločnosti začali používať tento druh lietadla pred deviatimi rokmi.

Ruskí vojenskí inšpektori uskutočnia tento týždeň pozorovací let nad Českou republikou
Pozorovací let sa uskutoční z paluby lietadla An-30B. Čítať ďalej
09 | 09 | 2020 | Ivan Brožík


FAA ( Federálna správa letectva ) uviedla, že „pokračuje v spolupráci“ s Boeingom a že je „príliš skoro na špekulácie o povahe alebo rozsahu akýchkoľvek navrhovaných nariadení na zachovanie letovej spôsobilosti, ktoré by mohli vyplynúť z vyšetrovania agentúry“. Akcie Boeingu v utorok klesli o 5 percent na 162,49 dolárov. Vyšetrovanie FAA je ďalšou ranou pre Boeing, ktorý zápasil s celosvetovým uzemnením lietadiel 737 Max po dvoch smrteľných nehodách.

Letecké spoločnosti upravujú svoje letové poriadky, najmä na medzinárodných linkách, kde sa využívajú lietadlá so širokým trupom, ako napríklad 787, čo tlmí potrebu nových prúdových lietadiel. Boeing dodal minulý rok 12 lietadiel, ale v júli tohto roka to boli už iba štyri lietadlá typu 787.Je to spôsobené hlavne tým, že zákazníci odložili svoje objednávky. Pandémia COVID-19 prinútila Boeing znížiť rýchlosť výroby takmer v celom portfóliu, pričom takisto zrušila aj 19 000 pracovnými miest.

Ruské lodenice, svetoznáme stavbou ľadoborcov, začínajú vyrábať tankery pre ľadovcové moria
Ruské lodenice Zvezda na Ďalekom východe postavia pätnásť tankerov Arc7 na prepravu skvapalneného plynu v arktických podmienkach. Čítať ďalej
09 | 09 | 2020 | Ivan Brožík


Dreamliner sa vyrába v závodoch v štáte Washington a Južná Karolína. Pracovná sila vo Washingtone je pod ochranou odborov, zatiaľ čo pracovníci v Južnej Karolíne takýto luxus nemajú. Keďže spoločnosť plánuje znížiť vyrobiť Boeingov 787 na 6 kusov mesačne, rozhoduje sa, či bude pokračovať vo výrobe prúdového lietadla na oboch miestach.

Pracovníci v Južnej Karolíne nainštalovali do spojov medzi časťami trupu lietadla podložky nesprávnej veľkosti. Sú to tenké kúsky materiálu použité na vytvorenie lepšieho spojenia uviedol Boeing. Niektoré lietadlá nespĺňajú technické špecifikácie povrchovej plošnosti. Spolu tieto chyby „vedú k stavu, ktorý nezodpovedá našim dizajnovým štandardom“, uviedol Boeing. Spoločnosť uviedla, že preveruje „hlavnú príčinu“, ktorá viedla k zle skonštruovaným produktom.

Skúsený investor Jim Rogers tvrdí, že storočie panovania dolára končí
Dolár je na pokraji straty svojho štatútu hlavnej rezervnej meny sveta, uviedol pre RT významný americký investor Jim Rogers po správach o plánoch Číny znížiť svoju časť amerického dlhu. Čítať ďalej
08 | 09 | 2020 | Marek Molnár


Spoločnosť sa takisto snaží opraviť aj tretí problém s horizontálnymi stabilizátormi modelu 787, čo je konštrukcia chvosta, ktorá zabraňuje nakláňaniu sa lietadla dopredu. Horizontálne stabilizátory sa vyrábajú v závode v Utahu a následne sa prevezú do montážnych dielní vo Washingtone alebo Južnej Karolíne. Pracovníci utiahli časti stabilizátora príliš pevne, čo by ho mohlo spôsobiť predčasné opotrebenie, uviedol Boeing. Spoločnosť opravuje problém na lietadlách, ktoré sú stále vo výrobe, a analyzuje, či si niektoré lietadlá v prevádzke nevyžadujú opravu.

"Toto nie je otázka ohrozenia bezpečnosti letu, pretože žiadne z lietadiel, ktoré sú v prevádzke, sa nenachádzajú v časovom rámci, kde by mohli začať čeliť tomuto opotrebeniu," uviedol Boeing.

Ak by nedošlo k pádu lietadiel typu Max, investori by sa pravdepodobne vyšetrovania FAA neobávali, uviedol Ron Epstein, globálny analytik v Bank of America. Vyšetrovanie v kombinácii s týmito haváriami a ďalšími problémami však vyvoláva otázky týkajúce sa kvality výroby.

Požiar utečeneckého tábora na ostrove Lesbos. Evakuovať museli tisiíce utečencov
Plamene v preplnenom tábore Moria zničili stany a obytné kontajnery. Migrantov žijúcich na tomto mieste plamene prinútili utiecť Čítať ďalej
09 | 09 | 2020 | Mário Martinka