Vedci odhalili opakujúce sa „157-dňové vzorce“ v záhadných intergalaktických rádiových zhlukoch
09 | 06 | 2020 I Marek Molnár

Astronómovia odhalili „cyklus činnosti“ za masívnymi rádiovými zhlukmi, ktoré sú vyžarované z diaľky niekoľkých miliárd svetelných rokov. Niektorí naznačujú, že by mohlo ísť o znak mimozemského života, informuje portál RT.

Známe ako rýchle rádiové zhluky (FRB) boli prvýkrát zaznamenané v roku 2007 a zdá sa, že pochádzajú z galaxií, ktoré sú vzdialené niekoľko miliárd svetelných rokov od Zeme, ale presne to, čo ich spôsobuje, vedcom láme hlavy. Výbuchy sú nesmierne silné a uvoľňujú toľko energie v priebehu niekoľkých milisekúnd, ako Zemské slnko v celom storočí.

Aj keď od ich objavenia bolo pozorovaných viac ako 100 FRB, väčšina z nich bola jednorazovým fenoménom, ktorý uvoľnil iba jediný výbuch. Nedávno však vedci zistili, že malý počet FRB sa opakuje a všimli si pravidelné vzorce alebo „cykly aktivity“ za záhadnými zábleskami.

Jeden opakujúci sa zhluk - FRB 121102, emitovaný z malej trpasličej galaxie asi tri miliardy svetelných rokov od Zeme - bol sledovaný výskumníkmi z Observatória Jodrell Bank v Anglicku asi päť rokov, čím odhalili 157-denný vzorec. Podľa zistení, ktoré boli nedávno uverejnené v časopise Royal Astronomical Society, sa zdá, že výbuch planie po dobu 90 dní.

Rusko zaregistrovalo nový liek, ktorý udrží komplikácie spôsobené Covid-19 „pod kontrolou“
Ruskí vývojári zaregistrovali nový liek proti koronavírusu, ktorý dokáže čeliť aj najťažším komplikáciám spôsobeným Covid-19, vrátane zlyhania pľúc, informuje portál RT. Čítať ďalej
07 | 06 | 2020 | Marek Molnár

Hoci vedci stále nevedia vysvetliť, čo je za cyklickou aktivitou, bolo predložených niekoľko vysvetlení. Niektorí naznačujú, že impulzy sú spôsobené „kolísaním“ rotujúceho magnetaru - alebo vysoko magnetizovanej neutrónovej hviezdy - zatiaľ čo iní si myslia, že sú spojené s orbitálnymi pohybmi binárneho hviezdneho systému.

Chýbajúc definitívne prirodzené vysvetlenie záhadných zábleskov, vedci z Harvardsko-Smithsonovského centra pre astrofyziku sa v roku 2017 rozhodli preskúmať neprirodzené príčiny. Vedenie štúdie teoretizovalo, že mohutný solárny mimozemský rádiový vysielač môže vysielať záblesky, aby nabil energiou ich „medzihviezdne ľahké lode.“

Zistili, že takýto výkon by bol technicky možný, ale vyžadovalo by to solárny panel s plochou dvojnásobnou veľkosťou Zeme, čím by sa dostalo ďaleko za súčasné schopnosti ľudstva. Vedci síce uznali, že práca je veľmi špekulatívna, napriek tomu však uviedli, že „stojí za to uvažovať“ o „umelom pôvode“ rádiových vzplanutí.

Rusko chce odpovedať na vyhostenie diplomatov Českom v štýle "oko za oko"